God Jul


Back in the saddle

            









Random saker från senaste tiden...

bloggfilm from Niklas on Vimeo.


Då var vi klara då killar, ni kan gå och ducha nu...

Alright landsvägsträning-check, landsvägsbränna-check.

 

Idag har vi rundat av med 4.5timmes cykling som började drygast möjligt!

 

Vi hade bestämt en rutt med ”lagom” klättring men det skulle vara lite meck att komma på rätt väg...vilket visade sig helt klart.

 

Efter 35 minuters klättring hade vi kommit på fel väg, vi skulle vara på vägen ovanför.

 

Matti kollade gpsen, jodå om vi bara tar den här vägen upp så löser det sig.

 

Vi svängde upp och såg en väg som såg ut att gå RAKT upp i himlen.

 

Efter 5 meter funderade vi på om vi borde ta en annan väg.

 

Det var över 20% lutning i ca 1km rakt upp.

Väl uppe med frukosten i övre delen av strupen visade det sig att klättringen fortsatte. Nu med bara 9% lutning...

 

 

Hursomhelst tog vi oss igenom passet men det gick bra trögt mot slutet av de 4.5timmarna.

 

Jag har just packat ihop cykeln och förberett för hemfärd.

 

Ser faktiskt fram emot att komma hem till kalla Sverige!

 

Har en cross som står & väntar med nya dubbdäck på...=)

 

Hörs i svedala!

 

 

//R


Tillbaka till verkligheten...

idag då... not much.

 

Cyklade en 3-timmars tur som kändes rätt lätt, lite små klättringar men inget bergspass idag.=P

 

Först såg det ut som att vi skulle få skapligt med regn idag men det blev sooool så vi hann med en timme vid polen på eftermiddan. Great succes.

 

Har just kommit hem efter en tur på stan & middag så blir det till att sova nu för emorn blir det mata.

 

 

Hej!

 


hallö där kött & blåbär...


Lördagsgodis

Japp Nu har det hänt!

 

Efter att Matti berättat om hur mycket grym dh-cykling det finns här på ön tyckte jag att vi skulle försöka styra en provtur och stilla dh-suget lite.

 

Sagt & gjort så frågade vi Mattis kompis Efrem som äger hotellet här om han kunde fixa fram cyklar (han är dh-local på ön) inga problem sa han.

 

Så idag fick jag låna en Mondraker, faktiskt en av de första prototyperna av den nya cykeln. Cesar Rojo var det som hade haft den, tyvärr var den ungefär i lagom storlek för en dvärg/eller en spansk åkare, vad som nu låter lämpligast.

 

Matti fick låna Efrems Comencal, som också den var nåt nummer för litet.

 

Hursomhelst så var det ju bara för sakensskull men det är inte så lätt när man är petig med cykeln till vardags...

 

Idag hade det tyvärr bestämt sig för att vara dåligt väder, gjorde inte så mycket mer än att jag totalt förstörde mina enda vanliga skor (eftersom jag vägrade köra spd och inte har några 5-10 med).

 

Vi shuttlade 2st olika banor som tog ca 45min så det blev ”bara” 2 åk men det räckte.

 

Sjukt kul var det att få sprejja lite riktig downhill och jag hoppas att jag kan komma hit med en egen dh-moppe så småningom för det finns BRA åkning. Skulle känts bättre på en hojj i lagom storlek och med ett par riktiga skor men men!=)...

...Det var i af stenigt, snabbt & framförallt riktigt bra fallhöjd!

 

Ett minus är dock att det är strikt förbjudet att cykla de stigar vi körde idag då det är nationalpark...så jag berättar inte var & hur man kommer dit!

 

Nu är det snart dags för middag, vi ska käka nånstans med de lokala dh-åkarna så det blir nog grejt.

 

Imorgon är det tillbaka till verkligheten med några timmar landsväg!

 

Peace out!

 

R.


Torsda...

Well ännu en dag i solen.

 

Idag gick det ruggigt trögt i början, det kändes att vi gjort en skaplig klättring igår...

 

Hade löpning på schemat i morse, det fick jag klara av på egen hand...

Efter det, 3 timmars cykling idag, fram & tillbaka till flygplatsen. Inga större missöden mer än att jag kände mig ganska matt i kroppen.

 

Vart 8 mil med en del klättring i början.

 

Har fixat en skaplig lycra-bränna på armar & ben, både jag & Matti ser redan förjävliga ut.

 

Tack & hej.

 

R.


Update!

Hola, Tjena, hej & välkommen till mitt liv igen...

 

Ni som nu har lust & orkar läsa vill säga..!

 

Så vart ska jag börja? Äntligen fått klart ett kontrakt för 2010 med den support jag tycker att jag faktiskt förtjänar så då gäller det att försöka göra det bästa av situationen.

 

Därför sitter jag just nu och skriver detta på en ö vid namn Teneriffa.

 

”shit vilken jävla glassare, redan utomlands & cyklar downhill på dammiga banor”-tänker ni...

 

Om det vore såväl.

 

Jag är på ett rent landsvägs-läger ihop med finlands Matti Lehikoinen, vi har 4-5 timmar landsväg per dag fram tills söndag då det är vilodag. Solsemester..jo...det är ju faktiskt sol & varmt för tillfället.

 

 

Planen är väl att komma hem till Sverige med en jävulsk-grundkondition att bygga på under kommande månaderna och förhoppningsvis ha ett rätt schysst försprång i de tidiga tävlingarna.

 

So far so good, cykeln kom med på flyget, jag har klarat början av träningsveckan och känner mig rätt okej, det lär jag inte göra när jag stiger på planet hem...

 

Idag har vi gjort en sju-h-vetes klättring på 2100 meter, det känns!

 

Börjar bli sugen på att komma igång med dh-träningen snart men det kommer att få vänta tills efter jul & nyår någon gång.

 

På återhörande.

 

R.


Time to change...

Nu är det äntligen officiellt!


 

2010 kommer jag tävla för Team SUNN-Montgenevre, alltså Sunns fabriksteam och jag blir första svenska dh-cyklist på nästan 10 år som ingår i ett UCI-lag.

 

För en del kan det låta som en ganska liten förändring eftersom jag redan kört för Sunn under 2010 men för min del och bakom kulisserna är det stora förändringar.

 

Att få vara del av deras fabriksteam innebär för mig att jag får egen input på min tävlings-cykel, egen mekaniker och en helt annan support än jag haft under 2009.

 

Efter att som 20 åring varit bästa åkare i världscupen utanför ett UCI-team under 2009 kan man tycka att det borde gå att välja & vraka…

Visst har det funnits vissa valmöjligheter men jag är övertygad om att Sunn är rätt val för mig efter att ha varit ”ombord” under 2009.

 

Vi har en cykel som är ruggigt bra & som jag redan är insatt i, bra support & kringsponsorer, ett bra tävlingsprogram och framförallt kommer jag under 2010 få hjälp i min träning & i mina tävlingsförberedelser av Stephané Girard som numera är team-manager på Sunn men också driver sitt Optimal-training.

 

Han hade bland annat hand om Nicolas Voullioz under hela hans aktiva karriär för att nämna en av de han jobbat med (Minaar, Jonnier, Chausson listan kan göras lång).

 

Jag är övertygad om att detta kommer göra enorm skillnad för mig och för tillfället känns allt bara ”yes-nu kör vi!”.

 

Att få vara i ett heltidssatsande team och kunna fokusera på det jag ska göra på banan istället för att fundera på allt som ska fungera runt mig känns som en DRÖM!

 

Den 15e januari åker jag till Frankrike för officiell team-release, en tur till fabriken, tester & lite förberedelser.

 

Efter detta planerar jag en månads vistelse i södra Spanien för att kunna träna obehindrat av snö & svensk vinter.

 

Jag vill rikta ett stort tack till alla mina sponsorer under 2009-års säsong och ett stort tack till Sunn som väljer att satsa på en svensk åkare.

 

Teamets/mina 2010 års sponsorer:

Sunn

Montgenevre: Team's official training base

POC : Official protection, helmet's, googles, race uniforms supplier

SRAM Rock Shox, avid Truvativ: Official suspension, drive train, brakes, and crank supliers

Hutchinson: Official Tires and tubes supplier

UN : official handlebars, stem, seat post supplier

Antidote Solutions: official suspension and frame enginneering partner

Lake: official shoes supplier

Crankbrother official pedals supplier

Powerbar: official energy bar and energy drinks supplier. 

Nu är det äntligen officiellt!

 

2010 kommer jag tävla för Team SUNN-Montgenevre, alltså Sunns fabriksteam och jag blir första svenska dh-cyklist på nästan 10 år som ingår i ett UCI-lag.

 

För en del kan det låta som en ganska liten förändring eftersom jag redan kört för Sunn under 2010 men för min del och bakom kulisserna är det stora förändringar.

 

Att få vara del av deras fabriksteam innebär för mig att jag får egen input på min tävlings-cykel, egen mekaniker och en helt annan support än jag haft under 2009.

 

Efter att som 20 åring varit bästa åkare i världscupen utanför ett UCI-team under 2009 kan man tycka att det borde gå att välja & vraka…

Visst har det funnits vissa valmöjligheter men när jag blev tillfrågad av Sunn var det ingen tvekan om vad som är rätt för mig efter att redan ha varit ”ombord” under 2009.

 

Vi har en cykel som är ruggigt bra & som jag redan är insatt i, bra support & kringsponsorer, ett bra tävlingsprogram och framförallt kommer jag under 2010 få hjälp i min träning & i mina tävlingsförberedelser av Stephané Girard som numera är team-manager på Sunn men också driver sitt Optimal-training.

 

Han hade bland annat hand om Nicolas Voullioz under hela hans aktiva karriär för att nämna en av de han jobbat med (Minaar, Jonnier, Chausson listan kan göras lång).

 

Jag är övertygad om att detta kommer göra enorm skillnad för mig och för tillfället känns allt bara ”yes-nu kör vi!”.

 

Att få vara i ett heltidssatsande team och kunna fokusera på det jag ska göra på banan istället för att fundera på allt som ska fungera runt mig känns som en DRÖM!

 

Den 15e januari åker jag till Frankrike för officiell team-release, en tur till fabriken, tester & lite förberedelser.

 

Efter detta planerar jag en månads vistelse i södra Spanien för att kunna träna obehindrat av snö & svensk vinter.

 

Jag vill rikta ett stort tack till alla mina sponsorer under 2009-års säsong och ett stort tack till Sunn som väljer att satsa på en svensk åkare.

 






Teamets/mina 2010 års sponsorer & funktion.


Sunn bicycles

Montgenevre: Team's official training base

POC : Official protection, helmet's, googles, race uniforms supplier

SRAM Rock Shox, avid Truvativ: Official suspension, drive train, brakes, and crank supliers

Hutchinson: Official Tires and tubes supplier

UN : official handlebars, stem, seat post supplier

Antidote Solutions: official suspension and frame enginneering partner

Lake: official shoes supplier

Crankbrother official pedals supplier

Powerbar: official energy bar and energy drinks supplier.

För mer info om teamet:

www.sunnbicycle.com

RSS 2.0