Härmed förklarar jag VM öppnat

Inte mycket nytt här på VM dag 1 faktiskt...

Känns som att det inte gjorts speciellt mycket mer vettigt än att vi inspekterat banan på nytt.

Inga förändringar på den fronten men det är alltid bra att se hur de satt band, käppar & annat men inga överraskningar alls faktiskt.

Annars har vi pillat lite med cyklarna och så får vi inte glömma att jag & Kim var på självaste invigningen av självaste VM:et!

Det är fortsatt kallt och känns som ett Stockholmskt November.

Imorgon är det första träning på banan, ska bli kul!

Ne det får vara bra så.

epic

What a f-king day.

What a jävla hell of a skitdag!

Jahapp. Idag var det lite träningsrace på banan vi körde i förrgår.

Jag & Kim rullade två träningsåk innan vi skulle börja ta lite tid. Kändes rätt bra direkt men mitt första tidsåk gick kasst. Hittade ingen rytm i banan och kände mig vinglig som fasen.

2.02.78 vart tiden.

Andra åket drog jag på en krasch och flög över styret i en egentligen rätt enkel vall som nu hade pajjat och tog slut lite tidigare än jag tänkt mig.

2.50 nånting på det åket.

Det gick bra men jag lyckades få mina rails på sadeln att hoppa ur och att få bakbromsen i konstigt skick.
Efter lite hederligt parkeringsmek av Daniel och Andreas var min bike i åkbart skick igen så det blev ytterligare åk.

Tredje åket reagerade jag direkt på att det var löst som fasen i kurvorna och det blev bra mycket mer svåråkt överallt.

Gjorde lite missar i början på banan och stressade på lite för mycket så i mål hade jag i princip samma tid som mitt första åk. 2.02.67

Kände mig allmänt förbannad efter att ha hunnit med att vurpa, pajja cykeln och inte cykla som jag kan.

Åk nr 4 vart det återigen misstag i början men höll huvudet lite mer kallt resten av banan och kapade en sekund till 2.01

Åk 5 blev mer nån form av kontrollerad kaos och jag körde ur i en tight högerkurva men kom i mål på 2.04.

Efter det kände jag att "nu skiter jag i detta" då kom Andy med överrasknings-race. 100m spurt på tid på parkeringen.

Andy, Daniel, Emil, jag & Kim matade först varsin gång och jag hade 7.18 hade jag drygt fem sekunder efter Andy...=)

Eftersom Andy & Daniel inte var riktigt nöjda ned sina resultat blev det ett andra åk på parkeringen. Jag lyckades dra av kedjan ungefär 10 meter från mål i lagom fart och sopade över styret så det bara sjöng om det.
Så klart skrapade jag upp min ena hand, armbåge och finger i den löjliga jävla vurpan så det gjorde ju min dag extra kul.

Efter det körde Kim ytterligare två åk i dh-banan medan jag hängde i bussen och sedan var det lunchdags! Efter lunch tog jag en xc-tur och lugnade ner mig lite.
Nu är det restaurang-middag på g. kanske kan det bli en mer harmonisk dag emorn.

Bättre tur emorn!

//Rob

A story from the man down-under

Idag har vi skapat i Aussieland...Kims-corner kallar vi det vi skapat.

Okej seriöst. Idag har det varit lite halvpissigt väder så förmiddagen spenderade vi på en shoppingtur i stan. En cappucino, ett par nya bomsbelägg till Kim, ett ton mat och en mössa senare var vi nöjda och klara med den 4 timmars turen.

Väl hemma var det lunch på schemat och sedan drog jag & Kim upp i skogen bakom huset och körde den lilla banan med kurvor vi hittat.
Det var rätt blött vilket gjorde banan mycket, mycket bättre.

Efter ett tag var alla kurvor väl uppkörda med djupa spår och lite löst material att spruta upp i varje sväng.

En a kurvorna heter numera Kims-corner där Kim sprutade skit som en hel cross-åkare när jag följde efter honom. MX!

Vi knallade 6 eller 7 åk tror jag innan vi både var lite trötta och dessutom blev halv-tvingade till reträtt hemmåt eftersom det började ösregna.

Hursom så var vi rätt nöjda och lagom skitiga så då kändes det sjukt bra att kunna cykla hem, ställa cykeln bredvid vår mek-guru Daniel och ett tag senare nyduschad få tillbaka en skinande cykel med nysmord kedja.

Imorgon skall vi ha lite seriös dh-träning på banan vi var vid igår, inkluderat lite tidtagning. Pepp.

Jag & Kimpa lyckades även koka ihop en schysst dh-gryta till middag som vi tror fick ok även hos xc-halvan av team Suede.

Tack för idag!

Känguru-land

Vad händere fö skit idag då?

Jodå... i morse googlade jag & Kim dh-tracks i området och så gav vi oss ut på jakt med vår mek/chaffis Daniel.

Efter att ha jagat runt här & var hittade vi tillslut ett berg som vi inte är speciellt säkra på om det faktiskt var samma berg som vi tänkt försöka hitta...hursomhelst fanns det en väg upp och vi hittade till att börja med en stig som visade sig vara en kort men rätt grym dh-bana.

Efter en aning mer spejjande provade vi en annan stig som OCKSÅ var ett dh-spår med byggda switch-backs, berms, stenar och annat. Vi körde ett gäng åk tills vi led av hungersnöd och bestämde oss för att dra tillbaka till camp-swede.

Helt klart kommer vi att spendera morgondagen nötandes där!

Väl hemma vart det lunch, sedan lite fin-mek och jag drog ut på en xc-tur. Vart inte så långt som jag hade tänkt eftersom det blir mörkt här vid halv 6-6 och jag ville helst inte hänga ute i skogen när det blivit kolsvart.

Fick ihop 1h & 20 minuters cykling i af.

Nu ska jag & Kim ta tag i lite matlagning tror jag bestämt.

//Rogge

Thursdag

Vad händer i Canberra en torsdag?

Solen har kikat fram idag så betydligt mycket skönare temp ute!

Ja först & främst har jag & Kim cyklat ett par åk på mt.Stromolo med blandad kompott av xc-stigar, grymma vallar och lite hopp.

Overall så skulle vi nog kunnat ha sjukt kul på varsin Sunn Kern idag men kanske inte riktigt lika kul på varsin dh-moppe.

Vi har i af. känt lite på underlaget som faktiskt är lömskare än det mesta, halt.

Efter det har vi även cyklat en  xc-runda i skogen där vi bor. Efter 40minuter punkade jag, turligt nog nära till hemma-basen så språngmarsch hem, slang i och påt igen!

Det fanns galet med stigar att köra på, alla med lite berms & roliga inslag här & var så vi hade rätt skojj.

Börjar piggna till lite i kroppen nu och förhoppningsvis är man tillbaka i full balans frammåt helgen.

Imorgon ska vi försöka rulla lite mer på dh-mopparna och jag har planerat att köra en lite rejälare xc-runda.

//Robin brought to you by Iso-star the fast acting iso-tonic thirst quensioner.

Aussie, Aussie, Aussie!!

Welcome to Aussie land!

Nu är vi alltså på plats, in place, ready to rock...aja nästan i af.
24timmars resande senare är man ju sådär lagomt pigg & jetlaggad så vi kanske inte ska överdriva...

Det har i af gått rätt bra, cyklarna kom fram, väskorna kom fram men det blev lite extra dyrt att se till att de fick följa med flyget. Som vanligt.

Jag har VM till ära en ny ram (i färgen brun så alla känner igen mig), lite extra xtr-prylar, lite extra mycket titan-skruvar samt en lite hårdare fjäder (självklart i titan) för att det ska lira bättre på den lite halvplatta banan här i Canberra.

Efter en första inspektion idag så kan jag säga att jag ändå var rätt positivt överraskad för jag trodde nog att det skulle vara mer trampande redan från start än vad det är.

Det är en hel del hopp, steniga partier, berms med mera som kommer vara rätt avgörande.

Dock slutar banan med det längsta MATAR-PARTI jag sett i min dh-karriär. Det är platt och bitvis uppför i vart fall 45sekunder men det känns på nåt sätt ändå mer ok att ha det in mot mål än att det är mycket trampa hela vägen.

Jag ser det inte som något problem, man måste väl kunna stå ut med lite hederlig blodsmak om man vill vinna ett vm. Som sagt är det en hel del feta hopp på banan, inget svårt om det inte vore för att det ständigt verkar blåsa stormbyar på MT. STROMOLO och sidvind & annat kommer garranterat vara ett problem som många kommer få smaka grus utav.

Vi har även hunnit med att kika lite bikeshops, survivalbutiker, döda kängurus och levande kängurusar!

Jag & Kim tog en sväng i skogen ovanför stället vi bor på och hittade en stig med lite bygga vallar & annat som vi tog några åk på. Kändes skönt att sparka igång kroppen lite och få känna på det lite märkliga underlaget.

Det är som stenhårt men med inslag av gigantiska sandkorn så lite småhalkigt kändes det.

Nu ska vi kirra middag i camp-Sweden!

Laters.

R.

Ny film från senaste tiden, blandade artister...

Novemberkåsan

Regnet pissar ned och det känns som att sommaren helt plötsligt tog slut?

Jaha vad håller jag på med nu då?

Ska jag vara helt ärlig så blir det inte mycket seriöst downhillande i träningsdagboken för tillfället.

Har mest tillbringat tiden till att cykla xc, löpning och just nu är det motocross på schemat.

Jag var och hojjade en sväng i Skogås & coopdirten med lill-Max i förra veckan, efter att han hetsat ihjäl mig halv om halvt tvingade han mig att både flippa & göra 360s. Jag överlevde och kan tydligen fortfarande hoppa litegrann i af.

I torsdags var det lift i Väsjöbacken så jag var där och tog ett par åk samtidigt som Niklas försökte skrapa ihop lite filmklipp på mig men det var för kasst ljus. Så i lördags gjorde vi nytt försök i solen i min hemliga rock-garden. Tyvärr åt jag grus/sten det första jag gjorde så vi fick avsluta lite tidigare än planerat men klippen kommer här senare i veckan.

Just nu är jag i dalaskogarna och peppar med motocross och xc. Sa jag att det regnar..?

Nu ska jag & Niklas till Rättviks motorstadion på crossträningen där.

Over & out.

R.

Back in action

Var ska jag börja...

Min blogg har legat nere någon vecka så det har såklart hänt en hel del.

Det har knappast undgått nån att min tripp till Kanada inte gick som planerat (milt uttryckt) tävlingen i Mt ST Anne punkterade jag i kvalet och missade final, Bromont var jag peppad för att försöka göra ett bra resultat och ta igen lite förlorade poäng.

Körde smart och försiktigt i kvalet och kände mig som en paranoid småbarnsmamma på väg ned för backen. Efter att ha kvalat in som 40e man kände jag mig enormt lättad bara över att vara i final och tyckte att chanserna till en bra placering var rätt bra.

Och finalen gick bra? Nja du vet...

Gjorde en stor miss på toppen, laddade rätt friskt igenom de branta steniga partierna, gjorde en fet-tabbe till och avslutade det tekniska branta partiet med att slå över styret i samma högersväng som tydligen Herman (och många många andra vurpat i). Mitt enda problem var att jag hamnade utanför skyddsnäten och tog mig till slut med hjälp av åskådarna in i banan igen.

Game over.

Väl hemma från Kanada kände jag mig om jag ska vara helt ärlig rejält nedbruten, kan inte minnas sist jag haft så mycket oflyt flera tävlingar på rad.

Mitt mål med en topp 20 i totala världscupen är nog tyvärr utom räckhåll nu så jag har bestämt mig för att det är VM i Canberra som gäller. Vet att banan inte är riktigt min grej med mycket trampa men jag tror ändå att jag kan vara med i topp 15 åtminstonde.

Jag är bra på att hoppa och bibehålla fart och jag tror det kan ge minst lika mycket som att kunna trampa som en älg.

I helgen besökte jag Sunne för final i Svenska cupen. Hade inte planerat att köra men hade möjlighet att vara där och jag ledde cupen men hade antagligen inte vunnit om jag missat sista tävlingen så det kändes rent dumt att inte åka dit och köra.

Efter att ha tagit det lugnt några dagar förra veckan kände jag mig lite nyladdad och sugen igen.

Banan såg grym ut tyckte jag när jag gick den men den synen förändrades ganska snabbt efter ett åk.

Det var tyvärr för platt på många ställen, banan var för mjuk, blöt och inte körd tidigare vilket gjorde att allt gick i slowmotion med mycket trampande som påföljd.

Banan var dock 3 minuter lång vilket var lite grymt eftersom vi bara haft en bana över 2 minuter i år uppe i Åre. Dock var det inga sköna 3 minuter under tävlingsåken.

De partier som faktiskt var roliga & bra blev rätt jobbiga efter att ha trampat till man såg dubbelt. Hursomhelst körde jag rätt smart i första åket och höll igen lite på toppen där det var mycket trampa för att bara se till att köra bra i de nedre tekniska partierna och sedan trampa ur buggarna mot mål.

Ledde med 7 sekunder efter första åket, kände att jag nog kunnat ge lite mer men det kändes inte så troligt att Herman på andra platsen skulle kapa 7 sekunder till andra åket så jag var rätt nöjd.

I andra åket gick jag ut lite hårdare men gjorde två misstag direkt på toppen och hittade inte flytet, tiden blev 1.5 sekund sämre men tiden från första räckte till seger för dagen och en seger i totalen. Champagne-duschen ingick.

Just nu är jag hemma i Stockholm och förbereder mig för avresa till Canberra den 24e. Det blir framförallt xc fram till dess, har varit och cyklat lite dirt och idag ska jag rulla lite downhill i Väsjöbacken hade jag tänkt.

Solen skiner så nu får det vara färdigskrivet.

//R

Straight outta Sweden

Välkommen till min nya blogg!